Keuruun ryijy kudotaan lahjaksi Keuruun kaupungille

Keuruun museon ja Kansalaisopiston yhteisprojektissa vapaaehtoiset kutovat 1700-luvulta peräisin olevan Kukko-ryijyn. Valmis ryijy lahjoitetaan Suomen 100-vuotis juhlavuoden kunniaksi Keuruun kaupungille.

Keuruun ryijy Pariisissa

Keuruun ryijy on tunnettu erityisesti Akseli-Gallen Kallelan maalauksista. Taiteilijan Keuruulta 1800-luvulla hankkima Kukko-ryijy matkasi hänen mukanaan Pariisin ateljeehen, jossa taiteilija käytti sitä näkyvänä osana ainakin kuudessa 1800-luvun lopulla maalatussa teoksessaan.

Akseli Gallen-Kallelan ryijyn omistaa Akseli Gallen-Kallelan museo, jonka kokoelmista se saadaan nähtäväksi Keuruulle kudonnan ajaksi.

Kudontaprojektin aloittaa luento Kulttuuritalo Kimarassa, jossa perehdytään niin ryijyn historiaan ja kudontatekniikkaan kuin myös siihen, miksi Akseli Gallen-Kallela halusi viedä Keuruulaisen ryijyn mukanaan Pariisiin.

Valmis ryijy on esillä Keuruun museolla kesällä 2017 osana Suomi 100-vuotta juhlavuoden ohjelmistoa.

Luento 14.9 klo 17-19.30 Kulttuuritalo Kimara
Luennoitsijat:
Ritva Pulkkinen, Keuruun museo johtaja
Taidehistorioitsija Teija Lammi, Keuruun museo vs. amanuenssi

Ryijyä kutomaan voi ilmoittautua Keuruun kansalaisopistoon. Kutominen ei vaadi ennakkotaitoa tekniikasta, kudontaan perehdyttävät kansalaisopiston opettajat.

Kutomaan ilmoittautuminen Keuruun kansalaisopiston kautta:

Kudonnan opetuksesta vastaavat
Johanna Muhonen, Keuruun kansalaisopisto, kudonta
Inkeri Linna, Keuruun kansalaisopisto, suunnittelijaopettaja

Projektin yhteistyökumppanina Gallen-Kallelan Museo.
Lisätietoja: Keuruun museo, Ritva Pulkkinen, 040 965 5567, ritva.pulkkinen(a)keuruu.fi.