Niina Kiiveri

Kauden taiteilija, kevätkausi 2012

NIINA KIIVERI

Moderni taiteilija, perinteen jatkaja

Imeikäs piirrosjälki ja raikas värimaailma ovat Keuruun museon helmi-huhtikuun 2012 Kauden taiteilijan Niina Kiiverin ominta ilmaisua. Kiiveri on innokas kokeilemaan eri materiaaleja sekä uusia ilmaisutapoja. Hänelle ovat tuttuja myös näytteleminen, lavastus ja videotaide.

Kiiveri on osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin. Ensimmäinen yksityisnäyttely Otteita seikkailijan päiväkirjasta (6.2.-30.4.2012) ripustettiin keuruun museon hoitamaan Lehtiniemen Aulagalleriaan.

Keuruulla 1986 syntynyt Niina Kiiveri valmistui taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta 2011 ja aloitti kuvataiteilijaopinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa saman vuoden syksyllä.

Intohimo piirtämiseen vei Haapamäen rautatiekylän tytön Tampereen ilmaisutaidon lukion kautta Limingan taidekouluuun ja sitä tietä taidekasvatuksen pääaineopintoihin yliopistoon. Taiteilijaopinnot jatkuvat tukevalta perustalta: pohjoisen opettajia olivat muun muassa graafikko Lauri Rankka, taidemaalari Juhani Tuominen ja taidetohtori Jyrki Siukonen, joka vei oppilaansa myös käsite- ja antitaiteen pariin.

Wanhan ystävä, Haapamäen taiteen perillinen
Niina on isän puolelta Haapamäen rautatieläisiä, äidin juuret ovat Multialla. Keuruulle ja Haapamäelle hän on antanut muutakin kuin oman taidepanoksensa, sillä Haapamäen vanhalle yhteiskoululle eli Wanhalle on tuonut töitään kymmenkunta Niinan yliopistoystävää. Kesän 2010 Jaettu ensimmäinen sija -näyttely sekä kesän 2011 Maisema Wanhalla ovat osaltaan ohjanneet näyttelyaktiivin omaakin suuntaa kohti ammattitaiteilijan työtä.

Wanhan kesänäyttelyt pääsivät alkuun vuonna 2008 koulun omistavan Haapamäen Yhteiskoulun Perinneyhdistyksen, Keuruun museon ja taiteilijakolmikko Anita Hannusen, Timo Hannusen ja Hannu Lukinin yhteistyöllä. Kolmikosta muodostui ryhmä Ukonselkä, nuorista ryhmä Kirves. Kesän 2011 näyttelyn ryhmät toteuttivat yhdessä.

Nuorille kuvantekijöille yhteistyö sopi. Niinalle Haapamäki on hieno juttu ja kaikki hänen taiteiljatoverinsa ovat olleet Wanhasta innoissaan. -Se on häkellyttävä! Parempaa kesänäyttelypaikkaa ei ole. Tällä tavoin olemme myös pitämässä omasta puolestamme rakennusta elossa.

Niina Kiiveri on helppo liittää juuriltaan haapamäkeläisten, korkeakoulutettujen kuvataiteiljoiden jatkumoon, jonka vanhemmasta joukosta parhaiten tunnettaneen Lauri Santtu ja Vuokko Kimari-Ermala. Mutta sinne kuuluvat myös Ilmari Heinonen, Paavo Airaksinen ja Johanna Jokipaltio sekä nuoremmista ryhmä Ukonselän lisäksi muun muassa kansainvälisestikin menestynyt Antti Jokinen.

Teksti: Orvokki Vääriskoski