Matkalla maan keskipisteeseen 2020: Anna Binta Diallo Keuruun museossa 12.9.–21.11.2020

Keuruun museon Matkalla maan keskipisteeseen 2020 –näyttelyssä esittäytyy kanadalainen kuvataiteilija Anna Binta Diallo.

Matkalla maan keskipisteeseen 2020 esittelee syksyllä 2020 ja keväällä 2021 kiinnostavan kattauksen kansainvälistä nykytaidetta kolmessa keskisuomalaisessa museossa. Kuraattori Rickard Borgströmin kokoama näyttelykokonaisuus keskittyy ajankohtaisiin kysymyksiin; näyttelyihin valitut teokset kommentoivat eri näkökulmista kuulumisen ja ulkopuolisuuden teemoja.

Keuruun museon näyttelyssä esittäytyy kanadalainen taiteilija Anna Binta Diallo. Museosalin täyttävässä Wanderings-sarjaan kuuluvassa installaatiossa taiteilija tutkii satujen, mytologioiden sekä kansantarinoiden symboleita ja kuvitteellisia hahmoja. Kollaasitekniikan avulla hän järjestää ja yhdistelee uudelleen keräämäänsä folklore- ja kuvamateriaalia luoden eteemme uusia, yllättäviä ja välillä ristiriitaisiakin näkökulmia. Samalla tulkitsemalla ja yhdistelemällä eri kulttuurien kansanperinteitä ja niiden symboleita uudelleen, hän luo kokonaan uusia taruja.

Taiteilijaa kiinnostaa, miten ympäri maapallon perinteet ja sekä menneet että nykyiset tarinat vaalivat käsityksiämme itsestämme ja yhteisöstämme sekä suhteestamme toisiin. Anna Binta Diallo käsitteleekin teoksensa kautta ajankohtaisia kysymyksiä ihmisten ja kulttuurien kohtaamisesta, monikulttuurisuudesta, siirtolaisuudesta, pakolaiskriisistä, rasismista ja maantieteellisistä rajoista.

Rickard Borgström kertoo: ”Monet tämän näyttelyn teokset ovat muodoltaan kertomuksia, mistä sain ajatuksen rakentaa itse näyttelynkin kolmiosaisen kertomuksen muotoon. Ensimmäinen osa, The Village, järjestettiin Juholan Galleria Jarskassa. Toinen osa, The Unbound Story, tapahtuu Keuruulla ja Jyväskylässä. Kertomuksen päätösosa, The Coming Home, järjestetään Saarijärvellä.

Kyseessä on epävarma, tragikoominen ja ihmeellinen kertomus irtiotoista, kamppailuista, muutoksista ja ihmisen katkeamattomasta painista menneisyyden kanssa. Siihen mahtuu myös tarinoita paikoista, kylistä ja maista sekä ihmetystä planeettamme ja sen elämän käsittämättömästä yhteenkuuluvaisuudesta.”

Matkalla maan keskipisteeseen on esillä Keuruun museossa 12.9.–21.11.2020 ja Jyväskylän taidemuseossa 19.9.2020–14.3.2021. Näyttelykokonaisuuden viimeinen osa avautuu Saarijärven museossa helmikuussa 2021. Näyttelyissä esittäytyy 29 taiteilijaa ja taiteilijaparia Suomesta ja ulkomailta. Heitä yhdistää keskisuomalaisuus ja halu luoda yhteys Keski-Suomeen.

Näyttelyn verkkosivustolla www.matkallamaankeskipisteeseen.fi voi tutustua näyttelyn taiteilijoihin ja tapahtumiin sekä pohtia omaa kuulumistaan. Keuruulla näyttelyn oheisohjelmassa on luentoja ja yleisöopastuksia.

Toista kertaa järjestettävän kokonaisuuden tuottavat Jyväskylän taidemuseo, Keuruun museo, Saarijärven museo ja Jyväskylän Taiteilijaseura. Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat mm. Tanssin Aika -festivaali / Keski-Suomen Tanssin Keskus, Jyväskylän yliopisto sekä Jyväskylän, Keuruun ja Saarijärven kansalaisopistot. Näyttelykokonaisuuden toteuttamista ovat tukeneet ja se on saanut rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä sekä Keski-Suomen liiton kehittämisrahastosta.

Keuruun museon sisäänpääsymaksu 5€ /3 €. Alle 18-vuotiaat ja Museokortti-kävijät ilmaiseksi.

Kamanan Vinttigalleria pysyy suljettuna toistaiseksi koronapandemian vuoksi.

Näyttelyyn on ilmainen sisäänpääsy:

pe-la 25.-26.9.2020

pe-la 16.-17.10.2020

pe-la 20.-21.11.2020

Näyttelyyn liittyvät luennot Kulttuuritalo Kimarassa (Koulutie 3, Keuruu)

Ti 15.9. klo 18.30 FT Seija Heinänen, Jyväskylän taidemuseo: Kultakauden maisema keskisuomalaisen identiteetin rakentajana

Ti 6.10. klo 18.30 Professori Outi Fingerroos: Luovutetun Karjalan ylirajainen muisti

Luennot järjestetään yhteistyössä Keuruun kansalaisopiston ja Jyväskylän taidemuseon kanssa.

Luennolle otetaan max. 40 kuulijaa. Tulethan paikalle vain terveenä. Kimaran eteisessä on käsienpesumahdollisuus ja käsidesipullo. Kasvomaskinkäyttö on suositeltavaa.

Yleisöopastukset näyttelyyn

pe 25.9. klo 16.00

to 8.10. klo 16.00 osana Opi museossa –viikon ohjelmaa

ke 14.10. klo 14.00 Lapsiystävällinen opastus näyttelyyn

pe 16.10 klo 16.00

to 22.10. klo 16.00-17.00 Jutellaan kuvasta –opastus, Jyväskylän taidemuseon museolehtori Sirpa Turpeinen. Lisäksi klo 17.00-17.30 VTS-menetelmän esittely

pe 20.11. klo 16.00

Opastuksiin ilmainen sisäänpääsy.

Huom! Tarkista ajankohtaiset tiedot ja koronapandemian aiheuttamat mahdolliset muutokset Keuruun museon verkkosivuilta: www.keuruunmuseo.fiTurvallisen vierailun takaamiseksi rajoitamme esimerkiksi osallistujamääriä tarvittaessa. Tulethan paikalle vain terveenä. Osallistuessasi opastukseen huolehdithan käsihygieniasta ja turvavälien toteutumisesta. Suosittelemme kasvomaskin käyttämistä erityisesti tapahtumissa ja yleisötilaisuuksissa. Keuruun museo seuraa aktiivisesti koronavirustilanteeseen liittyviä viranomaisohjeita ja toimii niiden mukaan.

Aukioloajat

Keuruun museo on avoinna
ti - pe klo 11–16.

Perjantaina 8.3. pidennetty aukiolo klo 18 asti.

Talvinäyttelyihin vapaa pääsy.
Kesänäyttelyyn pääsymaksu  8 €/5 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Museon toimisto
museo@keuruu.fi

museokortti logo sloganilla
Meille käy museokortti!

Löydät meidät myös Facebookista

- ja Instagramista!

- sekä Youtubesta!

Keuruun museo on esteetön.

Museonjohtaja

Laura-Kristiina Moilanen